Färger stärker varumärket

Går företagsloggan i färgen svart? Då är det onekligen en dålig idé att trycka loggan på en svart tröja. Anledningen till att använda sig av profilkläder är främst för att marknadsföra sitt företag och få loggan att synas så bra som möjligt. Genom att trycka en logga på ett plagg av samma färg får företagsnamnet ingen uppmärksamhet och i värsta fall försvinner trycket in i bakgrunden på tröjan.

Det är dock inte alla företags loggor som går i sprakande gult och klarrött, men om loggan faktiskt gör det är den riktigt bra att använda sig av. Här gäller det att vara modig och våga tro på sin idé, eftersom det har visat sig att starka färger på kläder faktiskt kan vara mer tilltalande än dova.

Profilkläder används inte enbart för marknadsföring, utan är ett sätt för företagare att stärka sitt varumärke på flera plan. Att välja profilkläder i företagets eller organisations färger är därför ett mycket bra exempel på hur man kan lyckas med sitt mål. Ett mycket bra exempel på företag som har använt sig av företags färger är matkedjorna ICA och COOP. Det första man som kund möts av är anställda som bär profilkläder med både logga och företagets färger. På COOP är det gröna pikétröjor som gäller och på ICA bär de anställda röda. På så sätt syns det tydligt vilka som är anställda i butiken och detta gör det även lättare för kunderna att ta kontakt och fråga om råd eller vägledning gällande produkter och varor.

Denna typ av sätt att trycka profilkläder är mycket användbart och kan användas i alla olika verksamheter för att synas bättre. Jobbar man inne på ett kontor kanske man väljer en mer diskret färg som passar den mer klassiska kontorsstilen, medan postleverantören eller försäljaren gör sig bäst i klara och starka färger.